De ontdekkingsreiziger in ons heeft de afgelopen eeuwen zijn grenzen verlegd, met de uitvinding van diverse vervoermiddelen. Zowel transport van personen als producten en grondstoffen maken die ontdekkingen vandaag voor iedereen bereikbaar. De auto zelf wordt steeds meer een werk- en leefomgeving, de auto gaat zelf communiceren, van veilige waarschuwingssystemen tot autonome zelf navigerende en rijdende auto’s.

 

De innovatie voor alle mobiliteit richt zich voortdurend op lichtgewichte sterke materialen, efficiënte productieprocessen, energiebesparing, integratie van functies, beleving en communicatiemiddelen. Ook duurzaamheid gaat steeds zwaarder wegen. Van de afname van het gebruik van fossiele bandstoffen naar compacte, lichtgewichte en betaalbare accu’s, supersterke composieten die recyclebaar worden of van natuurlijke vezels en bio harsen zijn gemaakt. Nieuwe metaallegeringen, slimme materiaalcombinaties in laminaten, onverwoestbare kunststoffen, en coatings om het te beschermen tegen weersinvloeden. Ook hier rukken de digitale productieprocessen op: voor goedkopere mallen tot complexe verbindingen.

Onze Mobility-ambassadeur

 

 

Erik Tempelman

Associate professor Design Engineering bij TU Delft

 

Dr. ir. Erik Tempelman werkt al twintig jaar met design, innovatie en materialen, zowel in een industriële als een academische omgeving. Recen- telijk afgeronde projecten waar hij aan heeft meegewerkt zijn onder andere Nature Inspired Design and het door de EU gefinancierde Light. Touch.Matters project. Hij is ook bekend vanwege zijn werk in produceren en design samen met Cambridge University en Studio Ninaber.

 

Tempelman heeft artikelen over verschillende onderwerpen gepubliceerd, waaronder de eco-impact van materialen in de auto-industrie en over lichtgewicht design. Hij werkt ook regelmatig mee aan de jaarlijkse Constructeurdag.

 

Als ambassadeur van MX laat Tempelman de enorme stappen zien die genomen zijn op materiaalgebied in de auto-industrie in de afgelopen jaren en legt uit waarom dit soort innovaties belangrijk zijn.

Special items

 

 

Tijdens de beurs zullen grote – vaak nooit eerder aan het publiek getoonde – expositiestukken te zien zijn die de bezoeker een blik laten werpen op de toekomst. Wat kun je onder andere verwachten?

 

 

Roestvrijstalen 3D-geprinte propeller

De getoonde propeller is 3D-geprint van roestvrijstaal. Het is het kleine broertje van de WAAMpeller, ‘s werelds eerste werkende 3D-geprinte scheepspropeller. Beide zijn gemaakt door RAMLAB.

Dutchfiets

Dutchfiets, gemaakt door de gelijknamige start-up, is een fiets gemaakt van recyclebaar plastic (PE), zowel het frame als de wielen. Dankzij dit materiaal is de fiets licht, goedkoop en heeft een uniek design.

Mokumono

De Mokumono Delta-fiets wordt kostefficiënt geproduceerd in Nederland. In plaats van buizen, gebruikt het bedrijf plaatmetaal, dat in een automatisch productieproces in de vorm van een frame wordt gestanst.

Sprekersprogramma

 

 

Material Xperience staat bekend om haar spraakmakende sprekersprogramma, waarin gerenommeerde (inter)nationale architecten, wetenschappers, ontwerpers en andere experts.

 

Op dinsdagmiddag 13 maart vindt in het Material Xperience-theater het lezingenprogramma “The Future of Mobility” plaats, met Erik Tempelman (Associate professor Design Engineering at TU Delft), Prof Adriaan Beukers, Tom Schiller (Mokumono), Jeroen Droogsma (Vripack) en Rene de Vries (Aito-Touch).

 

Voor meer informatie over het programma, bezoek de programmapagina.

Materialen uit de onafhankelijke Materia-collectie

 

 

Gedurende het driedaagse evenement zijn de nieuwste materialen uit de onafhankelijke Materia-collectie te zien die het afgelopen jaar zijn gescout. Een kleine greep uit de collectie:

 

Persvormen (ONA692)

Een eenvoudige manier om perfect passende verpakkingen te maken is met behulp van een persvorm. Een ‘prepreg’ (een nonwoven van natuurlijke vezels zoals vlas en hennep, geïmpregneerd met een thermohardende hars) wordt onder hoge druk en hitte in de juiste vorm geperst.

Gemicromodelleerd biocomposiet (ONA700)

Ontwerper Bas Froon ontwikkelde een ‘micromoulding’-machine, die het mogelijk maakt om lokaal materiaalkwaliteiten te veranderen. Hiervoor gebruikt hij thermoplastische composietmaterialen (natuurlijke vezels of gerecyclede stof gecombineerd met biobased plastic zoals PLA).

Constructief fineer (WOO366)

Dit materiaal bestaat uit houtfineer dat aan elkaar wordt bevestigd met Grip Metal, plaatmetaal dat dankzij een special stansproces kleine weerhaakjes heeft. Het metaal grijpt in het hout, waardoor geen andere bindmiddelen als lijm nodig zijn. Dankzij de metalen plaat wordt het fineer veel sterker.